take 5 in 15 step…

juli 26, 2009

Misschien denk je: alweer zo’n mash-up, dat weten we nou wel, wat is hier zo bijzonder aan? Voor de minder geschoolde oortjes zal ik het even uitleggen: het gaat om de maatsoort. Take 5 is wel zo’n beetje het bekendste voorbeeld van een 5/4 maat, en Radiohead doet een geslaagde poging om ook iets in die maatsoort te spelen.

Op het filmpje met de uitvoering van Radiohead is te zien dat de drummer het nog niet zomaar even uit de losse pols wegtikt, je ziet ‘m tellen en heeft het er duidelijk meer moeite mee dan de drummer van het Dave Brubeck quartet (ik denk dat dat Joe Morello is), in de clip die voor de mash-up gebruikt is gaat het hem kennelijk al beter af.

Ik meen me te herinneren iets van Pierre Courbois, onze Nederlandse meesterdrummer op het vijfkwartsmaat-gebied (hij heeft tegenwoordig zelfs een ‘vijfkwarts sextet’), dat alles draait om de magische derde tel, als je die te pakken hebt en de twee maten ervoor en de twee maten erna eromheen drapeert, dan gaat het vanzelf…
Maar ik kon dat stukje nou niet zo gauw vinden, dus ik ben bang dat dat wel een heel vrije interpretatie van zijn woorden is….

Dave Brubeck Quartet met ‘Take 5’ | Radiohead met ’15 step

overigens heb ik dit clipje weer opgedoken op Sargasso’s Kunst op Zondag, alweer de tweede post die ik van Sargasso heb ‘gepikt’ vandaag, dus mag ik dat toch wel eens vermelden…

take515

Eén reactie to “take 5 in 15 step…”

  1. karen todd said

    magic…………

Geef een reactie

