Cheap Thrills

juli 25, 2009

click to zoom

Big Brother & the Holding Company feat. Janis Joplin, 1968

Een beetje jeugdsentiment. Ik denk dat dit één van m’n eerste LP’s was, alleen al om de hoes van Robert Crumb de moeite waard. Hier meer Crumb-hoezen.
Nou zag ik dat plaatje laatst terug, op een CD. Ik vroeg of ik die op mocht zetten, een beetje herinneringen opdoen. Dat werd me niet geweigerd, al werd er bij gezegd dat er maar één mooi nummer op stond (Summertime), en de rest varieerde van middelmatig tot ‘afgrijselijke herrie’. Nee, dan ‘Pearl’, dat was tenminste een mooie plaat… Nou heb ik Pearl altijd vreselijk middelmatig gevonden, en krimpt m’n hart nog als ik terugdenk aan die warme dag dat Cheap Thrills op de hoedenplank van een auto tot een soort Dali-horloge was verworden, en de gekoesterde groeven één aaneengesloten glimmend stuk zwart vinyl waren geworden. Ontroostbaar was ik.

Dus vol verwachting bereidde ik me voor op een tripje Memory Lane.
Het eerste nummer zei me helemaal niks. En ik vond er nog niks aan ook. Pas bij het vierde nummer begon het feest der herkenning met ‘Combination of the two’,  maar dat feestje had ondertussen z’n glans aardig verloren. Er kwamen nog een paar nummers voorbij die ik herkende, maar aan twijfel ten prooi: was het zo slecht met m’n geheugen gesteld, was ik dáár zo van onder de indruk geweest? waren meteen al die jaren in retrospectief niet meer zoals ik ze zou willen zien.
Maar tot m’n opluchting duurde het schijfje langer dan de kleine twee keer twintig minuten die er op een elpee pasten, dus ik snapte dat de platenjongens nog even een paar afgestofte plankliggertjes te gelde hadden gemaakt.
Dat kon ik al matig waarderen, de gal liep me helemaal over toen ik me opmaakte voor de grande finale, het scheurende ‘Ball and Chain’, en het schijfje het voor gezien hield, het stond er gewoon niet op.

Nu heb ik ondertussen begrepen dat er meerdere uitgaven zijn, en van ‘Ball and Chain’ zwerven er ook verschillende versies rond. Na wat googelen en wikiën denk ik dat de orginele playlist bestond uit deze zeven nummers, en deze versie van ‘Ball and Chain’ op de og Cheap Thrills stond. Al ben ik daar weer niet helemaal zeker van. Het is wel het juiste concert, (live at Winterland ’68), maar daar zijn weer verschillende opnamen van…

picCrumbJoplin-754859

3 Reacties to “Cheap Thrills”

  1. karen todd said

    oh noooooo!? you melted your original lp? letting it sit in the sun? so sad! Mine was stolen- along with all the rest of my albums at the time- that was a sad day for Doodles- anyways- hmmmmmm- i can just imagine your sadness and horror and the Dali-esque transformation of this piece of musical goodness- I like some of the old Bonnie and Delaney stuff from back in the day too- thanks Piet!

  2. karen todd said

    oh! I thought of a band you should listen to- if you haven’t heard of them yet…. they are called It’s A Beautiful Day……. their song White Bird.sort of made them popular- but they had other good songs too- you might like to venture back in the musical time machine to check them out too

    • pitzwolken said

      I’m sorry, don’t like IABD, all the nice mellow hippieshit is not my cup of tea. Bluesrock like BB&theHC I don’t listen too to much neither these days, but sometimes it can match my mood – a nice guitar-boogie like ZZ Top’s ‘La Grange’ or this one from BB Chung http://tiny.cc/eMsPg : super.
      At the other hand I also like muzak-like smooth-jazz & lounge, but a song like White Birds…blech!
      but it is a good thing tastes differ, if not 1 ensemble should do for all the people in the world, leaving the others jobless…

Geef een reactie

