web2

juli 6, 2009

Piet Smit

als je op bovenstaande ‘badge’ klikt kom je bij m’n facebook-profiel, ik weet niet of het voldoet om in te loggen op je eigen account of dat je vriendjes met me moet zijn, maar dat is een formaliteit – de ballotage-commissie is niet zo streng.

Vriendjes worden?

In de inleiding van Pitzpages Mei2009 schreef ik nog dat ik niks zag in twitteren, of tweeten op twitter, whatever, nu ben ik met m’n web2-queeste het hele weekend bezig geweest met twitter en vooral met facebook.

Bij web2 horen natuurlijk niet alleen blogs, maar ook die andere sociale netwerken, waarvan de ‘microblogs’ twitter en facebook 2 van de vele zijn. En je belandt van de ene persoon bij de ander, bij hun links, en zo surf je wat af.
Om automatisch te weten wat iemand schrijft die je interesseert, kan je die bij twitter volgen, en zo kan je gevolgd worden door iemand die in jou geïnteresseerd is.
De eerste dagen waren m’n enige ‘followers’ hitsige dames (aan de avatars te zien), en belandde je via hun links op sex-sites, waarvoor je moet betalen. Gewoon spam dus. Een ‘financieel adviseur’ zat er nog bij die je één of andere forex-bot aan wou praten, een pyramidespel, allemaal penose.
Maar nu beginnen de serieuze followers toch binnen te druppelen…

Bij facebook kan je alleen bekeken worden door je ‘vrienden’, en viceversa. Dus je moet mensen uitnodigen, zodoende beland je weer bij de vrienden van die vrienden, en begin je je netwerkje. Op zich al een verslavende bezigheid…
Maar als je een beetje selectief bent kan je op  hele interessante sites belanden…

Ik mag me nu vriend noemen van Andrew Baron, de hotemetoot van Rocketboom, en van ZeFrank van de voormalige ZeFrank-show, en honderden andere innovatieve webdingetjes, spelletjes, filmpjes, en meer.

Van twitter heb ik niet zo’n mooie ‘badge’ als de face-book badge hierboven, je hebt wel widgets waar je twitterberichten op staan, maar die kan ik weer niet in m’n WordPress-pagina kwijt, of ik zou een ander ‘theme’ moeten nemen met een aparte kolom waar je widgets in kwijt kan, en dan is het nog een uitgeklede versie van dat ding ook.
Binnenkort ga ik trouwens over op WordPress.org software, die ik dan gewoon in m’n site kan gebruiken. Al heeft die WP.com community ook wel weer wat, dat je via die ‘tags’weer verwante stukjes kan vinden etc., dus wie weet blijf ik deze blog dan evengoed bijhouden….
Zoals je ziet wordt ik er al wat handiger in om de vormgeving naar m’n hand te zetten. Weliswaar geen CSS, dus een hoop extra HTML, geen Javascript, maar het begint er op te lijken.

Hoe ook, m’n twitterpagina kan je hier vinden….
http://twitter.com/wolkenpit

Rocketboom | ZeFrank

Geef een reactie

