ondertussen in lokettenland

juni 25, 2009

pitx3

De stand van zaken bij mijn ‘queeste’ in de wereld van UWV, ISD, maatschappelijk werk, kortom, het sociale vangnet van onze verzorgingsstaat.

Op m’n site valt er al geregeld wat te vinden onder het kopje  ‘de avonturen van Pit’ , en bijvoorbeeld hier, maar na ruim een half jaar zit er nog steeds weinig schot in, al is er afgelopen week weer e.e.a. voorgevallen, dus voor de volledigheid hierbij daarvan verslag. Zodat ik later met een milde glimlach alles weer eens in retrospectief kan zien, als alles eens een keer opgelost is… Al begin ik daar wel steeds meer aan te twijfelen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik was augustus 2008 ingestort, kreeg aanvankelijk een klein uitkerinkje, maar dat werd december om vage redenen gestopt.
Zie hier de beschikking (die ik pas eind februari kreeg, ook weer 2½ maand waarin je niks kan)

klik voor vergroting en details

klik voor vergroting en details

Daar ben ik tegen in beroep gegaan, waar ik in de loop van april een telefoontje over kreeg dat dat in behandeling was, ze moest alleen nog even de dossiers in Alkmaar opvragen. Weer alleen een telefoontje, ik was even niet zo bijdehand om te vragen of ik daar dan ook een schriftelijke bevestiging van kon krijgen, want nu zijn we weer een paar maanden verder, en ik begin me toch af te vragen wanneer dat nou eens bestudeerd is. Want daarna moet er nog een (ook weer telefonische) hoorzitting komen, waarvan ook wel weer een gespreksverslag gemaakt zal moeten worden dat geëvalueerd moet worden, op die manier gaat dat jaren duren.

Want ik heb me laten vertellen dat die aangedragen (tweede) reden alleen maar opgaat als je gekeurd bent, een gezondheidsverklaring hebt getekend, dat soort dingen. Dus dat ze helemaal geen zaak hebben. Maar ondertussen hopen ze zeker dat ik crepeer, wat helemaal niet denkbeeldig is als je maanden/jaren zonder inkomen zit.

Bij de sociale dienst loop ik tegen nog hogere muren aan, vooral door de papierwinkel waar ik niet uit kom, niemand niet, maar die toch overlegd moet worden, al zou het om een tijdelijke (nood)voorziening zijn.

In één van m’n eerdere stukjes heb ik al eens verteld dat een maatschappelijk werker tegen me zei dat ik ‘met een ID-bewijs en een loonstrookje’ naar de balie van de sociale dienst moest gaan, en dan een voorschot aan kon vragen. Ik zei dat dat helemaal niet zo simpel was, maar zij zouden wel zoveel autoriteit hebben dat dat voor elkaar kwam. De man bleek dus gewoon niet op de hoogte van de realiteit, terwijl dat toch wel z’n vakgebied is, wat me al verwonderde.
Nou ben ik vorige week twee maal op pad geweest met een maatschappelijk werkster, dat zou wat meer gewicht in de schaal leggen, maar die liep dus tegen dezelfde muren als ik.

Eerst zouden we naar het UWV-werkbedrijf moeten, voor een inschrijving. Dat bevreemdde me nogal, want bij mijn weten was ik al lang ingeschreven. Zij had een afspraak met iemand gemaakt, en die had gezegd dat ik nergens meer in het systeem te traceren was….
Toen we daar kwamen bleek er geen afspraak te zijn en hadden ze aan m’n naam en m’n postcode genoeg om te constateren dat ik tot november 2009 ingeschreven was….
Wonderlijk.
Krijg ik weer een verhaal te horen dat ik al tig keer gehoord en gelezen had, weer een ‘overdrachtsdossier’ mee waar ik er al een paar van had, al met al een zinloze exercitie.

overheid

Nu zou die maatschappelijk werkster de papieren wel globaal invullen, want dat moest voldoende zijn om de boel in ieder geval in gang te zetten. Ik had daar een hard hoofd in, bovenaan staat al dat onvolledig ingevulde aanvragen niet in behandeling worden genomen, maar ik dacht wie weet.
Wij er een paar dagen later heen, kom je bij een loket waarbij een bezoekruimte in een amerikaanse gevangenis nog vriendelijk oogt, met de globaal ingevulde papieren. We werden gewoon uitgelachen.
Nou heeft in ieder geval dat maatschappelijk werk ook ondervonden hoe het werkelijk gaat, dat is al iets. Alleen heb ik daar weer niet veel aan.

Ik had me er al eens over beklaagd dat ik helemaal geen antwoord van die ISD kreeg op een mailtje (in april) met een hele simpele vraag, nou bleken ze dat toch wel ontvangen te hebben, waarna ze contact met het maatschappelijk werk hebben opgenomen, en het in het bureaucratische doolhof verdwenen is.
Maar waarom niet rechtstreeks antwoorden op het mailtje van de vraagsteller (dus ik), een beetje fatsoen is ze ook nog niet bijgebracht….

Het ID-bewijs, wat zo’n beetje het enige zou zijn wat ik nodig had, daar hebben ze niet eens naar gevraagd….

Op de terugweg kreeg de maatschappelijk werkster een ingeving: de UWV wil  mij geen ZW betalen omdat ik al ziek was voordat ik aan het werk ging (al kwam dat tijdens dat werk pas naar boven), de psychiater heeft vastgesteld dat ik dat m’n hele leven al heb (hij heeft diagnose ADHD gesteld, daar heb ik me met vallen en opstaan zo’n beetje mee kunnen handhaven, maar dat wordt steeds moeilijker op latere leeftijd), ook als ik weer zou proberen te werken zal het UWV niks voor me kunnen betekenen (zie de motivatie in de beschikking) als ik weer vastloop, kortom, ik zou in aanmerking komen voor Wajong. Dat is voor arbeidsongeschikte jeugd, maar ik ben inderdaad al van de kleuterschool gestuurd, m’n latere opleiding en baantjes was ook overwegend problematisch, dus al is het een halve eeuw later, dat verhaal klopt wel.

Ik heb de papieren bekeken, die zijn binnen het half uur in te vullen, zonder alle mogelijke verantwoording van je hele doopceel. Maar daarna?
Weer een ander traject, weer tig keer tig maanden, nog meer kastjes, nog meer muren?

Van de week kreeg ik 3 vrouw sterk bezoek van de GGZ, die weer door een verontruste kennis op m’n geval geattendeerd waren. Weer een andere club die zich met de zaak gaat bezighouden, en weer gaat overleggen met de tot nu toe betrokken instanties, ik hou in ieder geval wel een heel circus draaiende….

Geef een reactie

